De boot is uitgerust met een drie cylinder VolvoPenta MD2020 motor. De 19pk’s die deze motor levert lijken niet veel maar zijn meer dan genoeg. De motor loopt rustig en bij een kruissnelheid van 8-9 km/u is het verbruik 2 liter per uur. Met de dieseltank van 42 liter kun je een heel eind komen. Meestal heb ik 10 liter extra in een jerrycan bij me. 

 

Het onderhoud van de motor doe ik zelf. Ik vind het fijn als ik evt. storingen onderweg zelf kan oplossen. Eens in de drie jaar vervang ik de motorolie + oliefilter. De brandstoffilters eens in de twee jaar. De impeller vervang ik eveneens in de 2-3 jaar evenals de V-snaar. Vorig jaar heb ik voor het eerst in 10 jaar de koelvloeistof van het interne koelsysteem vervangen. Omdat de kist waarin de motor geplaatst is aan alle kanten is te openen kun je overal goed bij. Ik heb altijd een reserve set met  brandstoffilters, oliefilter V-snaar en impeller bij me. De ‘Dieseldokter’ levert complete setjes. Een pomp om olie uit het carter te halen behoort bij de inventaris.

 

Jaarlijks maakt de motor niet meer dan 100-150 draaiuren. De uren/toerenteller van het bedieningspaneel is ermee gestopt. De schakelaars en oliedruk- en temperatuur bewaking werken prima. Ik had de ruim 1000 euro voor een nieuw paneel niet over om dit euvel te verhelpen.